når man vil konfirmeres

For at blive konfirmeret skal man være døbt og have fulgt konfirmandforberedelse. Hvis man er i tvivl, om man vil konfirmeres, kan man følge konfirmationsforberedelsen og senere beslutte, om man vil konfirmeres eller ej. Det gælder også, hvis man ikke er døbt. Ønsker man i det tilfælde at blive konfirmeret, skal man døbes først.

Konfirmationsforberedelsen:

NB: Det følgende gælder til og med 2028, da Virklund Skole pr. 2029 vil have tre spor på 7. årgang. Dette får konsekvenser for tilrettelæggelsen af konfirmationsforberedelsen, men det er endnu ikke afgjort, hvor konfirmationsforberedelsen vil foregå til den tid.

Dermed gælder for nuværende, at konfirmationsforberedelsen forløber fra efteråret i 7. skoleår og indtil selve konfirmationerne i foråret året efter. Konfirmanderne "går til præst" hver torsdag morgen fra kl. 8 til 9.30. Det foregår i sognehusets lokaler og i kirken.

Begyndelsestidspunktet annonceres på Aula via skolen sammen med en henvisning til den digitale tilmelding. I den forbindelse bliver alle konfirmander og deres forældre også indbudt til et orienteringsmøde, hvor formålet med og programmet for konfirmationsforberedelsen og selve konfirmationen bliver gennemgået.

Sognepræst Jacob Joensen er ansvarlig for både konfirmationsforberedelsen og selve konfirmationen, men kirke- og kulturmedarbejder Helle Erdmann Frantzen medvirker også som underviser i konfirmationsforberedelsen.

Praktiske oplysninger om konfirmationsforberedelsen:

• Hvis man er døbt i udlandet, skal man vedhæfte dåbsattest i forbindelse med tilmeldingen.
    • Konfirmationsforberedelsen finder sted torsdage fra kl. 08.00 til 09.30.
    • A- og B-klassen følger konfirmationsforberedelsen sammen.
    • Konfirmationsforberedelsen varetages af præsten og kirkens kirke- og kulturmedarbejder i samarbejde med organist og kirkegårdsleder.

Praktiske oplysninger om selve konfirmationen:

• Der holdes to konfirmationsgudstjenester på hver konfirmationsdag, begge dage kl. 09.30 og kl. 11.00. Hver gudstjeneste varer ca. 45 minutter.
    • Der kan højst være 14 konfirmander på hvert hold. Der er reserveret en særlig plads i kirkens midtergang til hver konfirmand, og dertil er der reserveret 6 pladser pr. konfirmand ud for konfirmandens plads. Hertil kan hver konfirmand invitere yderligere 4 gæster, som må finde plads efter først til mølle-princippet. Hver konfirmand kan altså invitere i alt 10 gæster (inkl. forældre/nærmeste familie) med i kirken.
    • Fotografering og videooptagelse under gudstjenesten frabedes. Det vil være muligt at tage billeder efter gudstjenesterne, ligesom kirken hyrer en fotograf, som tager et klassebillede i pausen mellem de to gudstjenester.
    • Evt. praktiske oplysninger herudover bliver givet undervejs i forløbet.

I tilfælde af spørgsmål kan du kontakte præsten eller kordegnen.

Konfirmationer i fremtiden:

• 2025: B-klassen: lørdag d. 17/5. A-klassen: søndag d. 18/5
    • 2026: B-klassen: lørdag d. 2/5. A-klassen: søndag d. 3/5

NB: Fra og med 2027 vil konfirmationerne blive holdt i de to weekender før Kristi himmelfart. Således følger:

• 2027: A-klassen: lørdag d. 24/4. B-klassen: søndag d. 25/4. Hvis der oprettes en C-klasse, bliver konfirmander herfra konfirmeret lørdag d. 1. maj.

• 2028: A-klassen: lørdag d. 13/5. B-klassen: søndag d. 14/5. Hvis der oprettes en C-klasse, bliver konfirmander herfra konfirmeret lørdag d. 20. maj.

• 2029: A-klassen: lørdag d. 28/4. B-klassen: søndag d. 29/4. C-klassen: lørdag d. 5/5.

• 2030: A-klassen: lørdag d. 18/5. B-klassen: søndag d. 19/5. C-klassen: lørdag d. 25/5.

OBS:

Når skoleklasserne ændres ved begyndelsen af 7. årgang, så for eksmpel A-klassen bliver til X, fastholder vi til konfirmationerne de klasser, som konfirmanderne går i frem til og med 6. klasse. Dette af hensyn til allerede bookede festlokaler, catering m.v.